Taniec na kole. Jak wygląda trening aerial hoop?

Na czym polega taniec na kole?

Taniec na kole to dziedzina sportu zyskująca coraz większą popularność. Treningi polegają na wykonywaniu akrobacji na zawieszonym kole, nazywanym też lyrą lub z angielskiego aerial hoop. Ćwiczenia stanowią połączenie akrobatyki, gimnastyki i tańca i są ciekawą alternatywą dla tradycyjnych sportów. Treningi na kole cyrkowym są ogólnorozwojowe i działają na różne partie mięśni, a dodatkowo zawierają w sobie elementy rozciągające i wzmacniające.

Jednak przede wszystkim ćwiczenia aerial hoop stanowią świetną zabawę. To doskonała forma aktywności zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Treningi odbywają się w powietrzu, co sprawia, że są zupełnie innym doświadczeniem w porównaniu do bardziej tradycyjnych form aktywności. Ćwiczenia na kole można traktować casualowo, jako odskocznię od codzienności i hobby lub profesjonalnie (coraz popularniejsze są zawody w dyscyplinach aerial). 

Jak zacząć trenować aerial hoop?

Akrobatykę na kole można trenować na dwa sposoby: w domu oraz na sali treningowej. W tym artykule objaśnimy różnice pomiędzy tymi sposobami i powiemy co będzie potrzebne, żeby zacząć. 

Treningi aerial hoop na sali odbywają się najczęściej w szkołach tańca i akrobatyki powietrznej. W tym przypadku mamy do dyspozycji wykwalifikowanego trenera, a zajęcia zazwyczaj odbywają się w grupach o wielkości od 5 do 12 osób. Szkoła aerial hoop zapewnia całość niezbędnego sprzętu, a także bierze odpowiedzialność za prawidłowy montaż zawieszeń i bezpieczeństwo podczas treningów.

Pierwsze zajęcia najczęściej polegają na ćwiczeniach wzmacniających oraz nauce podstawowych metod wchodzenia na koło. Podczas kolejnych zajęć, jak tylko kursanci poczują się trochę pewniej, wprowadzane są statyczne figury akrobatyczne wykonywane przy użyciu koła aerial hoop. Po opanowaniu podstaw można zacząć łączyć poszczególne figury w układy oraz dodawać coraz bardziej dynamiczne elementy. Im dłużej ćwiczymy, tym więcej satysfakcji możemy czerpać z treningu i tym większą przyjemność sprawia nam nauka nowych elementów.

Jeśli decydujemy się na samodzielne treningi warto poszukać tutoriali tłumaczących wykonanie poszczególnych figur. Podczas nauki figur odwróconych należy zapewnić sobie osobę do asekuracji.

Jaki przygotować się na pierwszy trening aerial hoop?

Pod względem wytrzymałości, rozciągnięcia czy siły specjalne przygotowania nie są konieczne. Te aspekty będziemy poprawiać w tracie treningów poprzez naukę konkretnych figur. Natomiast istotne jest dobranie odpowiedniego stroju do ćwiczeń. W przeciwieństwie do ćwiczeń pole dance (czytaj także artykuł: figury pole dance) w tym przypadku polecamy wybór długich legginsów i koszulki z długim lub krótkim rękawem (długi rękaw przydaje się podczas nauki figur wymagających utrzymanie całego ciężaru ciała na zgięciu łokcia). 

Im większa powierzchnia ciała będzie zakryta, tym mniejsze ryzyko powstania otarć. Należy jednak pamiętać, że pierwsze treningi mogą powodować dyskomfort z uwagi na wbijanie się obręczy. Jest to w zupełności normalne, z czasem ciało zaczyna się przyzwyczajać i ta kwestia przestaje być problemem.

Gdzie trenować aerial dance?

Studia prowadzące treningi aerial dance można spotkać w większości polskich miast. Akrobatyka na kołach cyrkowych jest aktualnie dynamicznie rozwijającą się dyscypliną sportową, dzięki czemu takich miejsc jest coraz więcej. Najlepiej poszukać odpowiedniego miejsca przez internet. Większość szkół akrobatyki powietrznej posiada swoje strony na Facebooku i Instagramie. Zazwyczaj można tam znaleźć informacje o cenach oraz planowanych zajęciach. Najczęściej cena pojedynczych zajęć waha się pomiędzy 40 a 50 zł. Zaoszczędzić można przez zakupienie karnetu, obejmującego kilka wejść.

Czy można trenować akrobatykę na kole w domu?

Oczywiście, że tak. Należy się jednak odpowiednio do tego przygotować i zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa. Bardzo istotny jest dobór sprzętu do ćwiczeń, który powinien być wysokiej jakości. Na początku należy wybrać rozmiar koła. Wybieramy go do wzrostu osoby ćwiczącej. W przypadku zakupu koła dla dziecka w okresie wzrostu warto zdecydować się na koło “na wyrost”. Wyjątek stanowią dzieci trenujące profesjonalnie i przygotowujące się do zawodów. Rozmiar koła może w takim przypadku wpłynąć na precyzję wykonania figur i w rezultacie na wynik podczas konkursu.

Koła cyrkowe często wykorzystywane są przez dzieci jako akcesorium do zabawy. Zawieszone w pokoju dziecięcym lub w ogrodzie mogą stanowić formę huśtawki i współczesnego trzepaka. Zabawa i trening na kole aerial hoop może przynieść wiele korzyści. Należy jednak pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Miejsce zawieszenia powinno znajdować się w centrum pustego obszaru o minimalnych wymiarach 2 x 2 m. Pod kołem należy umieścić materac gimnastyczny, który zamortyzuje ewentualne upadki. Optymalna grubość materaca do użytku domowego wynosi 10 cm. Minimalny zalecany wymiar podstawy materaca to 120 x 120 cm. Natomiast im większy materac, tym bezpieczniejszy jest trening.

Oprócz koła i materaca należy dobrać odpowiedni sposób montażu zawieszenia, dopasowany do materiału, z którego wykonany jest sufit lub element, w którym wykonujemy montaż (zobacz produkty z kategorii: kotwy do sufitu). W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy skonsultować się z osobą specjalizującą się w kwestiach budowlanych. Nasz zespół również chętnie odpowie na pytanie związane z montażem i innymi aerialowymi zagadnieniami.

Aerial Hoop - korzyści i wpływ na zdrowie?

Mówiąc o treningach aerial hoop należy wspomnieć o korzyściach zdrowotnych tej dyscypliny. Przede wszystkim wzmocnieniu ulegają wszystkie partie mięśni, a w szczególności mięśnie rąk i brzucha. Dodatkowo ćwiczenia na kole często przeplatane są stretchingiem, dzięki czemu zwiększa się nasza mobilność i elastyczność. Treningi odbywają się na bujających się kołach, co sprawia, że polepsza się działanie błędnika. Można też stopniowo i w kontrolowany sposób pozbyć się ewentualnego lęku wysokości.

Jak wszystkie sporty zawierające w sobie elementy tańca także aerial hoop zwiększa świadomość własnego ciała. Treningi na kołach świetnie wyrabiają sylwetkę oraz wpływają na pewność siebie. Dodatkowo mogą stanowić odskocznię od codzienności łączącą sport i zabawę.

Polecane produkty

[product id=”408, 324, 990, 326, 1117”]

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium