| Półpiłki do ćwiczeń

BOSU, czyli półpiłka do ćwiczeń, to przyrząd treningowy, który wygląda jak piłka gimnastyczna, ale przecięta na pół. Jedna strona jest elastyczną półkulą, a druga to rodzaj płaskiej, sztywnej platformy. Dzięki takiej budowie półpiłkę definiuje się jako połączenie piłki i stepu. Natomiast jej druga nazwa, czyli BOSU, to po prostu “both sides up” – określenie to dobrze oddaje funkcjonalność półpiłki, bo do ćwiczeń służą obie strony przyrządu. Elastyczna półkula na górze jest świetnym narzędziem do trenowania balansu i wzmacniania mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie równowagi (nogi, pośladki, brzuch,  plecy). Z kolei płaska podstawa na górze może służyć jako baza w czasie pracy nad mięśniami ramion. Ważnym elementem półpiłki do ćwiczeń są bowiem uchwyty.

Półpiłka ma szerokie zastosowanie. Sprawdza się podczas treningów aerobowych i gimnastycznych oraz w lecznictwie i terapii. Stanowi jeden z elementów wyposażenia gabinetu fizjoterapetycznego, umożliwia pracę nad wadami postawy. Podczas treningu aktywizuje mięśnie głębokie, zmusza do ćwiczenia równowagi.

Jak wykorzystywać półpiłkę do ćwiczeń?

Osobom, które nie miały doświadczenia z półpiłką, wydaje się, że przyrząd ten można wykorzystać na niewiele sposobów. To nie do końca prawda, bo na półpiłce do ćwiczeń można stać, klęczeć, leżeć, skakać, siedzieć czy nawet biegać. Im bardziej intensywne i szybkie będą to ruchy, tym trudność ćwiczenia będzie większa. Poza tym intensywność i rodzaj ćwiczonych mięśni mogą być różne zależnie od miejsca na piłce, na którym się stanie.

Przykładowe ćwiczenia, jakie można wykonać na półpiłce to:

  • przysiady i półprzysiady,
  • wznosy nóg,
  • pompki,
  • deska,
  • bird dog,
  • superman.

Dodatkowo trening z półpiłką do ćwiczeń można urozmaicić innymi akcesoriami np. hantlami czy gumami.

Jaką półpiłkę wybrać?

Półpiłka jest przyrządem, na którym wykonuje się przeróżne ćwiczenia – często dynamiczne i wymagające pracy całego ciała. Musi być zatem sprzętem wytrzymałym, odpornym na duże obciążenie i elastycznym. Ważne więc, by wybrać model sprawdzony, z limitem wagowym dopasowanym do użytkownika. Im większa średnica półpiłki, tym większy limit. Do użytku komercyjnego poleca się modele o średnicy ok. 65 cm i wysokości 25 cm.

Najbardziej znane półpiłki do ćwiczeń to wspomniane już BOSU. Są to przyrządy profesjonalne i renomowane, przez co ich cena jest stosunkowo wysoka. Są zatem dobrym wyborem dla siłowni i sal fitness oraz dla sportowców ćwiczących intensywnie. Do okazjonalnego, domowego użytku wystarczą tańsze piłki od mniej znanych marek.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium