Kategorie blogowe
porady treningowe fr sports
porady aerial fr sports
informacje techniczne fr sports
Figury Pole Dance 0

Figur pole dance jest bardzo dużo, nie sposób nauczyć się ich wszystkich na raz. Niejednokrotnie przysparzają one wielu trudności kursantom. Elementy, których nie można na dany moment wykonać, mogą być jednak motywacją do dalszych treningów lub stanowić część sportowej rywalizacji w grupie.

Często to, co widzimy na pokazach, czyli delikatne i płynne ruchy osoby ćwiczącej to efekt, osiągnięty dzięki wielogodzinnym treningom i wielu wyrzeczeniom. Mięśnie takiej osoby muszą być odpowiednio rozciągnięte, a stawy uzyskać duży zakres ruchomości. Początkowo nawet proste figury sprawiają trudności, jednak z każdym kolejnym treningiem można nabrać większej kontroli nad własnym ciałem. Testować jego rozciągniecie i wprowadzać nowe elementy. Wraz ze zwiększeniem siły w rękach można wykonywać bardziej skomplikowane przejścia i tzw. „dropy” czyli kontrolowane upadki. Kiedy widzisz efekty, to pożądanie nowych umiejętności rośnie i właśnie w taki sposób przechodzisz od jednych do kolejnych, bardziej efektownych figur.

Dodatkowo warto zaznaczyć, że wiele osób zaczyna od statycznej rurki do pole dance, a potem przechodzi do jej ruchomej wersji i na niej wykonuje bardzo efektywne spiny.

Figury pole dance można podzielić na te dla początkujących, średniozaawansowanych i dla zaawansowanych.

 

Pole dance – figury dla początkujących

 

Prowadzenie zajęć pole dance dla początkujących to wyzwanie dla naprawdę wprawionych trenerów. Nie każdy wie jak zacząć nauczanie tzw. świeżaka. Ważną rolę odgrywa tu również odpowiednie podejście psychologiczne. Często na pierwsze zajęcia przychodzimy speszeni, nie do końca wiedząc co nas czeka. Wsparcie motywacyjne na starcie jest niezbędne. Procentuję większym zaangażowaniem, motywacją i efektywnością nauki.

Świetną bazą do nauki pole dance stanowią zajęcia tzw. basic spin. Dobre wykorzystanie tego czasu to podstawa do dalszych treningów pole dance. Spin basic przygotuje każdego kursanta do stawiania czoła bardziej zaawansowanym wyzwaniom takim jak: essential spin, medium spin czy spin pro.

Podczas pierwszych zajęć pole dance można nauczyć się obrotów, to one wraz z odpowiednią umiejętnością trzymania rurki są bazą do dalszej nauki. Podstawowe figury to:

  • krzesełko (chair spin)
  • strażak (fireman)
  • karuzela (carousel)

figura karuzela

  • hak (front hook)
  • hak tyłem (back hook)

 

Najprostszą figurą pole dance dla początkujących jest krzesełko. Tę figurę należy wykonywać, trzymając się jedną ręką rurki statycznej. Dłoń powinna być mocno zaciśnięta na rurce, a ręka wyprostowana, skierowana ku górze. Pozycję wykonuję się z tzw. cyrkla. W międzyczasie ręką, która była wolna łapiemy rurkę, na wysokości własnych bioder (charakter nachwytu). I obracamy się. Im bardziej dynamiczne wybicie, tym siła obrotu będzie większa, co przekłada się na efektowność chair spin (krzesełka).

Zawsze pamiętaj, aby powoli przechodzić do nauki kolejnych figur. Pole dance bazuje na cierpliwości i dobrym przygotowaniu ciała do kolejnych wyzwań. Chęć szybkiego przejścia do kolejnych pozycji może skutkować kontuzją, dlatego dbaj o poziom rozciągnięcia swojego ciała oraz siłę mięśni. Większość kontuzji wywoływana jest zbyt dużym rozciągnięciem w stosunku do małej siły.

Świetnym rozwiązaniem dla początkujących jest wpisanie w znaną wyszukiwarkę hasła: pole dance youtube. Chodzi o to by zobaczyć, z daleka jak dana pozycja wygląda, móc zobrazować sobie dane elementy. Należy pamiętaj jednak, że z samodzielnego filmików powinny korzystać doświadczone osoby – takie, które np. prowadzą zajęcia.

Kiedy zadbasz o siłę i wytrzymałość swoich mięśni, możesz zacząć wchodzić na rurę. Pamiętaj, że treści w internecie często nie są prawdziwe i moment przejścia na wyższy poziom jest zależny od Twoich indywidualnych predyspozycji.

Kiedy, przejdziesz do zajęć pole dance dla bardziej zaawansowanych poznasz takie figury jak:

  • crucifix

figura crucifix

  • gemini

figura gemini

  • sit (siedzenie) – inaczej trzymanie się udami.

figura sit siedzenie

Wiele osób ćwiczących  chwali sobie figurę pole dance gemini. Można ją wykonywać, stojąc bardzo blisko rury do pole dance. Obydwie ręce należy trzymać na drążku na wysokości twarzy. Potem następuje wybicie się do góry z nogi wewnętrznej, tak by całe ciało ciągnąć ku górze. Najważniejsze przy wykonywaniu tej figury to utrzymanie napięcia ciała i ugiętych rąk. Jeżeli wyprostujesz ręce, to kwestia złapania rurki nogami może być mocno problematyczna. ,

Nogę zewnętrzną należy zahaczyć pod kolanem, drugą ciągnąć w kierunku przeciwstawnym do rurki. To pozwoli łatwiej ułożyć się bokiem na drążki. Osoba ćwicząca pole dance powinna w tym momencie znaleźć wygodne dla siebie miejsce pomiędzy żebrami a biodrem, potem delikatnie się wyłożyć i przycisnąć rurę pod pachę. Ostatni element to powolne opuszczenie rąk i wyciągnięcie ich za siebie.

Ten etap może być punktem zwrotnym, a kontakt z drążkiem stanowić bolesne doświadczenie powodujące siniaki. Jest to zrozumiałe – cały ciężar Twojego ciała będzie opierał się na rurce do pole dance. W pewnym momencie te nieprzyjemne dolegliwości bólowe ustąpią – po prostu Twoje ciało przyzwyczai się do odpowiedniego napięcia.

 

Pole dance – figury dla średniozaawansowanych

 

Jeśli opanujesz poprzednie figury pole dance, możesz przejść do bardziej skomplikowanych elementów. Do średniozaawansowanych figur pole dance zaliczamy:

  • butterfly

figura butterfly

  • superman

figura superman

Najbardziej popularną figurą pole dance dla osób, które znajdują się na tym etapie jest handspring. Jest to pozycja, do której wchodzi się bardzo podobnie jak do motylka. Różnica to element utrzymujący ciało. W tym wypadku są to wyłącznie ręce. Najlepiej jest odsunąć biodra od drążka, stopy nakierować na rurę. Następnie delikatnie oderwać stopy od podłoża i spróbować wykonać inverted V. Dobrą praktyką jest ustabilizowanie handspring kiedy nogi są przy rurce, aby w momencie oderwania ich od podłoża, ciało było maksymalnie spięte i nie bujało się.

Ta pozycja (hanspring) posiada wiele jeszcze bardziej zaawansowanych odmian oraz kombinacji. Jedną z nich jest np. elbow grip handspring. Do wykonania tej figury pole dance należy jedną ręką złapać drążek w miejscu zginania się łokcia. Biodra powinny być blisko rurki, nogi zaś wyprostowane i skierowane ku górze.

Inne figury pole dance, które warto poznać, a są skierowane dla osób średniozaawansowanych to butterfly i butterfly extended. Do wspomnianego motylka można wejść poprzez inverted crucifix. Kiedy wisisz głową w dół, możesz wypchnąć mocno biodra do góry, następnie ustawić ciało równolegle do drążka i jedną rękę skierować ku dołowi w podchwycie, natomiast drugą zdecydowanie bliżej własnych bioder.

Figurę pole dance butterfly można utrzymywać na wiele sposobów.

Pamiętaj, że figury pole dance, w których człowiek jest skierowany głową do dołu, mogą być problematyczne. To zrozumiałe, ze względu na zaburzenia orientacji. Będąc na drążku ciężko nad tym zapanować, lewa ręka myli się z prawą i odwrotnie. Dobrym treningiem może okazać się ćwiczenie przy lustrze.

 

Figury pole dance dla zaawansowanych

 

Największy poziom trudności mogą sprawić figury pole dance takie jak:

  • handspring

figura handspring

  • iron x

figura ironx

 

Najbardziej popularną figurą pole dance dla osób, które znajdują się na tym etapie jest handspring. Jest to pozycja, do której wchodzi się bardzo podobnie jak do motylka. Różnica to element utrzymujący ciało. W tym wypadku są to wyłącznie ręce. Najlepiej jest odsunąć biodra od drążka, stopy nakierować na rurę. Następnie delikatnie oderwać stopy od podłoża i spróbować wykonać inverted V. Dobrą praktyką jest ustabilizowanie handspring kiedy nogi są przy rurce, aby w momencie oderwania ich od podłoża, ciało było maksymalnie spięte i nie bujało się.

Ta pozycja (hanspring) posiada wiele jeszcze bardziej zaawansowanych odmian oraz kombinacji. Jedną z nich jest np. elbow grip handspring (lub aysha). Do wykonania tej figury pole dance należy jedną ręką złapać drążek w miejscu zginania się łokcia. Biodra powinny być blisko rurki, nogi zaś wyprostowane i skierowane ku górze (ołówek).

Do figury iron X możesz wejść dzięki wcześniej wspominanemu handspingowi. Figura ta przypomina tzw. ludzką flagę. Jest to bardzo obciążająca figura pole dance, ponieważ oprócz angażowania mięśni ramion wpływa na mięśnie takie jak najszerszy mięsień grzbietu, mięsień równoległoboczny, obły większy, prostownik grzbietu czy mięsień skośny oraz prosty brzucha. Iron X jest jednak różny od ludzkiej flagi. W tej figurze pole dance nogi są rozłożone w szpagat. Jest to z pewnością łatwiejsza wersja ćwiczenia, ale nadal na początku może sprawiać trudność.

Najbardziej zanany katalog poledancedictionary.com podaje, że istnieje jeszcze inny etap nauki nazywany ekstremalnym (masters spin). W codziennej praktyce ciężko jednak go wyodrębnić i podzielić.

Komentarze do wpisu (0)

Submit
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium